tisdag 11 november 2014

Français 9AB: Mots des chapitres 1, 2, 3

Vous allez apprendre les mots suivants des chapitres 1-3:
Chapitre 1:
voir (att se), je vois (jag ser), un membre (en medlem), chinois-e (kinesisk), un petit déjeuner (en frukost), longtemps (länge), attendre (att vänta), j'attends (jag väntar), partir (att ge sig iväg/åka iväg), je pars (jag ger mig iväg/åker iväg),  vendre (att sälja), je vends (jag säljer), voyager (att resa), à l'étranger (utomlands), ensuite (sedan), loin (långt ifrån), un lycée (ett gymnasium), l'équitation (ridning), ensemble (tillsammans), boire (att dricka), je bois (jag dricker), un plat (en maträtt), faire du shopping (handla), rêver (att drömma)

Chapitre 2:
la pluie (regnet), expliquer (att förklara), d'abord (först, först och främst), il pleut à verse (det ösregnar).
la tempête (stormen), un orage (åska, åskväder), briller (att lysa/skina), quelque-s (någon/något/några), ne…rien (ingenting) t ex Je ne fais rien. Jag gör ingenting, ça dépend (det beror på), une nana (en tjej, vardagligt ord, normalt une fille), un anniversaire (en födelsedag), trouver (att hitta, att tycka), de temps en temps (då och då/ibland), être d'accord (hålla med, vara överens) t ex Je suis d'accord. Jag håller med, avoir raison (ha rätt) t ex Tu as raison. Du har rätt, rester (stanna kvar, förbli), quand même (i alla fall/ändå), relaxé-e (avslappnad), ne…plus (inte längre) t ex Il ne pleut plus. Det regnar inte längre. Amener (att ta med sig).

Chapitre 3:
j'ai vu (jag har sett), un pantalon (en byxa), foncé-e (mörk), un vêtement (ett plagg), chercher (leta/ söka efter), clair-e (ljus), essayer (prova), une taille (en storlek), à côté de (bredvid), une manche (en ärm), même (samma)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar