tisdag 9 april 2013

Övningsmeningar inför engelskprovet tisdag 16 april


A) Översätt meningarna till engelska (Facit finns längst ner)

  1. Fruarna tillbringade en månad i Storbritannien.    
  2. Många bebisar tycker om böcker. 
  3. Pojkens tänder är lösa.    
  4. Många kvinnor älskar möss.    
  5. Barnen drar i hundens svans. 
  6. Pojkarnas kläder är extrastora. 
  7. Männen togs inför rätta.
  8. Maten i USA är mycket söt. 
  9. Flickornas mamma måste motionera mer. 
  10. Eleverna läser många böcker. 
  11. Han spelar tennis varje lördag. 
  12. Pappan pussar sina barn och försöker få dem att somna. 
  13. De gamla damerna älskar pommes frites. 
  14. Vår hund äter för mycket. Han är överviktig. 
  15. Jag visade honom min film.
  16. I fjor besökte jag flera städer. 

   
B) Översätt till svenska 

1.The owner of the house is not at home. 
  1. One third of all people consume too much junk food. 
  2. He smiled at me and asked me if I wanted a bigger size. 
  3. I laughed and stopped the customer at the door. 
  4. Is it surprising that Coca-Cola is  a big company.
THE KEY (FACIT)
  1. The wives spent one month in Great Britain. 
  2. Many babies like books.
  3. The boy’s teeth are loose. 
  4. Many women love mice. 
  5. The children pull the dog’s tail.
  6. The boys’ clothes are plus-size.
  7. The men were taken to court.
  8. The food in the USA is very sugary. 
  9. The girls’ mother must take more exercise
  10. The students (the pupils) read many books. 
  11. He plays tennis every Saturday. 
  12. The father kisses his children and tries to make them go to sleep. 
  13. The old ladies love French fries. 
  14. Our dog overeats. He is overweight. 
  15. I showed him my movie. 
  16. Last year I visited several cities. 

1. Husets ägare är inte hemma.
2. En tredjedel av alla människor konsumerar för mycket skräpmat.
3. Han log mot mig och frågade mig om jag ville ha en större storlek.
4. Jag skrattade och stoppade kunden vid dörren.
5. Det är överraskande att Coca-Cola är ett stort företag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar