lördag 1 september 2012

Övning: Att läsa mellan raderna


Att läsa mellan raderna innebär att man tolkar det som står skrivet. Svaret på en sådan tolkningsfråga står inte på en viss rad i texten utan läsaren måste själv tänka ut ett svar med hjälp av den information som getts. Här kommer några sådana frågor till boken Sanning eller konsekvens:

1 (s 35)  Nora gör mål och säger: 
”Det kändes skönt, som att komma ut i solskenet en sommarmorgon.”
Hur skulle du tolka denna mening?
  1. Att Nora får tillbaka lite självförtroende.
  2. Att Nora gillade att vara i centrum.
  3. Att Nora gillade att vara utomhus.

2 (s 35 ) ”Dom andra i laget kramade om mig. Alla utom Fanny som var tvungen att knyta sina skor.” Hur tolkar du Fannys reaktion?

3 (s 39 + 44 med flera) Hur tolkar du de kortare texterna i kursiv stil som dyker upp mellan kapitlena? Vilken funktion har de?

4 (s 46) Nora och Karin sitter och väntar på bussen efter ”överfallet” i duschrummet. Då säger Karin:
”-Alla hatar mig.Utom du.
Det kändes som om nån hängt på mig en ryggsäck som var så tung att jag nästan ramlade baklänges.”
Hur tolkar du Noras reaktion?

5 (s 51 + 52) I slutet på sidan 52 står det: ”Nu såg jag på Sabina att hon var rädd för Nadjas skull.”  (Nadja =Sabinas syster) Vad är det Sabina är rädd för? (Du behöver läsa både sida 51 och 52.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar